Sumbangan Tunai Rahmah (STR) telah di jenamakan semula dari Bantuan Tunai Rakyat (BTR) yang diumumkan sebelum ini di bawah Kementerian Kewangan yang akan terus ditambah baik.Kita sedia maklum,sebelum ini kita diperkenalkan dengan Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) dengan 4 kategori di dalam bantuan tersebut.Bantuan kerajaan yang sebelum ini akan diteruskan untuk tahun 2023.
Bagi mengelakkan ada keluarga yang tercicir dan masih tiada dalam pengkalan data bantuan,kerajaan telah membuka Permohonan Baru bermula 1 Mac -31 Mac 2023.
Apakah itu Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2023?
Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2023 merupakan bantuan tunai yang diberikan oleh kerajaan kepada rakyat dalam pembentangan bajet tahunan khususnya.Bantuan Tunai Rakyat (BTR) (*dijenamakan semula sebagai Sumbangan Tunai Rahmah (STR)
Antara bantuan sebelum ini ialah termasuklah BKM, BPR, BSH dan BR1M.

Kelayakan Permohonan STR 2023
Kelayakan utama adalah diberikan kepada warganegara Malaysia dimana berdasarkan pendapatan bulanan yang telah di tetapkan.
Penerima STR 2023 yang layak menerima bayaran Fasa 1 adalah merujuk kepada penerima BKM 2022 yang telah disemak silang dengan data kematian pemohon dan pasangan sehingga 31 Disember 2022
Jumlah Bayaran
Untuk makluman,jumlah bayaran adalah berbeza mengikut kategori dan had bilangan anak.
Isi rumah dengan pendapatan RM2,500 & ke bawah
- Bil anak 0 – RM1,000
- Bil anak 1-2 – RM1,500
- Bil anak 3-4 – RM2,000
- Bil anak 5 dan ke atas – RM2,500
Isi rumah dengan pendapatan RM2,500 hingga RM5,000
- Bil anak 0 – RM500
- Bil anak 1-2 – RM650
- Bil anak 3-4 – RM1,00
- Bil anak 5 dan ke atas – RM1,200
Warga emas sebatang kara pendapatan bawah RM5,000
- RM600
Bujang berumur 21-59 tahun
- RM350
Bujang OKU berumur 19-59 tahun
- RM350
Tambahan lagi melalui belanjawan terbaru :
Perdana Menteri mengumumkan pembaharuan bagi penerima bantuan Sumbangan Tunai Rahmah (STR) di mana kerajaan akan memberi sumbangan tambahan RM600 kepada isi rumah penerima STR termiskin mengikut data eKasih.
RM600 sumbangan ini akan disalurkan dalam bentuk bakul makanan dan juga secara baucar untuk barangan makanan asas.
Ini bermaksud penerima STR bagi kategori isi rumah miskin tegar akan menerima bayaran maksimun RM3,100 dalam bentuk bantuan kewangan dan bakul makanan serta baucar makanan.
Untuk anda semak sama ada nama anda tersenarai di dalam data eKasih,anda boleh semak online melalui pautan berikut: https://ekasih.icu.gov.my/ekasih/Semakan/CarianAwam/Pages/default.aspx
Boleh juga baca: Cara Mohon Bantuan JKM
Tarikh dan Fasa Pembayaran STR 2023
Untuk Fasa Pembayaran STR terdapat 4 fasa yang telah di tetapkan iaitu:
Fasa 1 :
TELAH DIBAYARBermula 17 Januari 2023 (sebelum ini adalah Mac)
- Isi rumah : RM 300
- Warga Emas Tiada Pasangan : RM100
- Bujang : RM 100
- Ada Akaun – Bayaran mulai 17 Januari 2023 secara berperingkat.
- Tiada Akaun – Penunaian di kaunter Cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) mulai 17 Januari 2023.
- Tiada Akaun – Penunaian di kaunter Cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) mulai 17 Januari 2023.
Perdana Menteri berkata, penerima STR di kawasan pedalaman termasuk Sabah dan Sarawak yang mempunyai akaun bank atau tiada akaun bank akan turut menerima pembayaran tersebut pada tarikh sama.
Fasa 2: 5 April 2023TELAH DIBAYAR
Fasa 3: 26 Jun 2023 Sebelum Raya Haji
Fasa 4:November 2023
Kemaskini Maklumat Pemohon
Permohonan kemaskini boleh dilakukan bermula 1 Mac 2023 hingga 31 Mac 2023.Kemaskini Permohonan boleh di buat di melalui Portal Rasmi MySTR

Boleh rujuk cara untuk membuat kemaskini permohonan di bawah:
- Klik butang Log Masuk bagi membuat Kemas Kini Permohonan.
- Masukkan ID Pengguna dan Kata Laluan yang telah didaftarkan. Jika masih belum mendaftar, sila rujuk panduan pengguna – Daftar MySTR 2023
- Klik butang Kemas Kini Permohonan setelah berjaya log masuk MySTR.
- Lengkapkan maklumat yang diperlukan
Saya adalah penerima STR Fasa 1. Adakah saya perlu membuat kemas kini permohonan STR sekiranya tiada sebarang perubahan maklumat?
Sekiranya permohonan anda wujud di portal STR, anda:
- perlu mengemas kini permohonan sekiranya tidak pernah dikemas kini dalam tempoh 3 tahun berturut-turut sepanjang pelaksanaan BSH 2022, BPR 2021 dan BKM 2022 untuk elakkan permohonan tidak dipertimbang;
- tidak perlu kemas kini permohonan sekiranya tiada sebarang perubahan maklumat
Walau bagaimanapun sekiranya semakan permohonan anda tidak wujud di Portal STR, anda perlu membuat permohonan baharu.
Sekiranya anda tidak membuat kemas kini, permohonan STR anda akan diproses berdasarkan maklumat sedia ada Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) 2022.
Kategori baru STR 2023
Terdapat perincian mengenai kategori baru yang di tetapkan untuk STR 2023 oleh kementerian kewangan iaitu
- Isi Rumah Tiada Had Umur (mengikut bilangan anak)
- Warga Emas Sebatang Kara ≥ 60 tahun
- Bujang 21-59 tahun
- Bujang OKU 19-59 tahun
Cara Daftar/Log Masuk MySTR 2023
Berikut adalah cara daftar MySTR :
Maklumat MySTR adalah berdasarkan maklumat MyBKM 2022.
- Klik MySTR dan pastikan no MyKad anda merupakan penerima fasa 1 STR 2023
- Masukkan Maklumat Keselamatan
- Masukkan Kata Kunci Keselamatan dan Kata Laluan
- Pendaftaran berjaya
Semakan Status STR 2023
Maklumat Terkini dan status pembayaran boleh di rujuk soalan lazim (FAQ) di Portal Rasmi STR 2023
Untuk semakan,ikuti langkah di bawah:
- Klik Log Masuk MySTR
- Masukkan Nombor MyKad Pemohon
- Pengesahan Kata Kunci Keselamatan
- Masukkan Kata Laluan
- Klik Menu Semakan Pembayaran Fasa 1
- Maklumat yang akan dipaparkan
- Nama Pemohon
- No Mykad Pemohon
- Status Permohonan
- Maklumat Pembayaran Fasa 1 (jika layak bayaran fasa 1)
Lupa Kata Laluan/Reset Password
Bagi mereka yang lupa kata laluan yang di daftarkan di laman MyBPR/ MyBKM,boleh mencuba untuk :
- Reset password melalui email dengan Klik TERLUPA KATA LALUAN di portal MySTR.Kata laluan sementara akan dihantar terus ke alamat emel yang dimasukkan. Log masuk semula dengan kata laluan sementara dan bina kata laluan baru yang senang diingat.
- Soalan Keseleamatan
- Jika e-mel tidak sama seperti yang berdaftar pada BKM atau percukaian / e-mel tidak sah tidak boleh Set semula kata laluan melalui e-mel tidak boleh dibuat dan pemohon perlu menjawab soalan keselamatan yang telah didaftarkan sebelum ini
- Sekiranya anda tersilap menjawab soalan keselamatan dan paparan mesej ” Anda telah gagal menjawab soalan keselamatan lebih dari 2 kali.akaun anda akan disekat. Sila cuba semula selepas 24 jam
- Cara paling pantas telefon sahaja talian Hotline Bantuan Khas Kerajaan (BKK) 1-800-88-2747 atau Cawangan LHDNM yang berhampiran untuk set semula/reset akaun
Maklumat Lanjut
Sebarang pertanyaan dan maklumat lebih lanjut,boleh hubungi melalui saluran-saluran berikut:
- Talian Hotline BKK LHDNM: 1-800-88-2747 (Isnin – Jumaat, 9am – 5pm)
- Portal Rasmi STR 2023 di pautan https://bantuantunai.hasil.gov.my
- Laman web Kementerian Kewangan di pautan https://mof.gov.my/ms/ atau https://budget.mof.gov.my/ms/
- Laman Sosial Facebook Kementerian Kewangan Malaysia
NOTA:Hebahan Terkini akan kami kemaskini dari masa ke semasa.
Sila Join Channel Rasmi PORTAL INFO BANTUAN KERAJAAN.Sebarang kemaskini terbaru,kami akan update di Telegram Rasmi Kami.