Maklumat akaun GKP 3.0:Kemaskini sebelum 19 hb Mei
Inisiatif PEMERKASA yang disebutkan dalam membantu perniagaan terjejas adalah pelaksanaan Geran Khas Prihatin 3.0.Menurut Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi PEMERKASA, usahawan yang layak akan menerima bantuan tunai one-off sebanyak RM1000 menerusi GKP 3.0.
Geran ini adalah bantuan kewangan secara one-off berjumlah RM1,000 kepada Perusahaan Kecil & Sederhana (PKS) mikro yang berkelayakan bagi meringankan beban kewangan perniagaan yang terjejas akibat wabak COVID-19.Bagi penerimaan GKP Tambahan tidak lama lagi, penerima GKP 1.0 dan 2.0 diminta untuk kemaskini maklumat akaun bank bagi kes-kes tertentu.
Tarikh kemaskini Maklumat akaun GKP 3.0
Untuk penerima penerima GKP 1.0 dan 2.0,anda di minta untuk mengemakini maklumat akaun anda pada:
- 5 Mei 2021 hingga 19 Mei 2021
Individu yang perlu membuat kemaskini
Individu yang perlu membuat kemaskini ialah:
- Jika status pembayaran GKP 1.0 dan 2.0 adalah Gagal Kredit
- Akaun bank bagi permohonan GKP 1.0 dan GKP 2.0 sudah tidak aktif
- Maklumat akaun bank perlulah akaun bank simpanan peribadi atau akaun bank semasa peribadi pemohon
- Pastikan nombor akaun bank masih AKTIF
MAKLUMAN: Pembayaran GKP hanya dikreditkan ke akaun bank simpanan/ semasa pemohon yang berstatus AKTIF sahaja.
Anda boleh juga baca: Permohonan GKP 3.0 Bantuan RM1000 Untuk Perusahaan Mikro Dan PKS
Cara membuat kemaskini maklumat akaun GKP 3.0
Boleh ikuti panduan bergambar langkdah demi langkah untuk anda membuat kemaskini:
- Pergi ke portal rasmi GKP di pautan https://gkp,hasil.gov.my
- Klik Log Masuk untuk kemaskini maklumat
3.Masukkan ID Pengguna dan klik Semak
4.Sahkan kata kunci keselamatan dan klik Ya
5.Masukkan kata laluan dan klik Log Masuk
6.Pergi ke Menu Kemas Kini Akaun Bank.
7.Masukkan nombor akaun bank terkini yang aktif
Tarikh bayaran GKP 3.0
Pembayaran GKP 3.0 PEMERKASA di jangka akan di buat pembayaran pada :
Bulan JUN 2021
(Akan kemaskini bila mendapat info tepat)
Maklumat dan penerangan Lanjut
Segala makluman terkini akan diperincikan di laman rasmi GKP di https://gkp.hasil.gov.my/ atau anda boleh hubungi Hasil Care Line di talian 03-8911 1000/603-8911 1100 (Luar Negara).

